James Nachtwey

  • Tim

    Zou iedereen al lang gezien moet hebben, maar voor de slaapmutsen onder ons:

    via J-E:

    Woensdag 13 augustus zendt de Belgische tv-zender Canvas de documentaire War Photographer uit. Dit portret van James Nachtwey wordt ingeleid door Carl De Keyzer.

    Vaak worden oorlogsfotografen beschouwd als cynische ijzervreters die alles overhebben voor dat ene, ultieme shot. James Nachtwey voldoet niet aan dit cliché. Hij is een onopvallende, bedachtzame en zelfs wat schuwe man.

    Toch is Nachtwey één van de meest gereputeerde en gewaardeerde oorlogsfotografen van onze tijd. De voorbije 20 jaar was hij getuige van zowat alle belangrijke conflicten in de wereld, van El Salvador over Somalië en Rwanda tot Zuid-Afrika. Maar, zo zegt hij: “Elke minuut dat ik daar was, wou ik weg. Ik wou dit niet zien. Kon ik vluchten of moest ik verantwoordelijkheid opnemen omdat ik daar was met een camera?”.

    De Zwitserse cineast Christian Frei volgde Nachtwey twee jaar lang, onder meer in Kosovo, Palestina en Indonesië. Een microcamera aan Nachtwey's fototoestel laat de toeschouwer meekijken door het oog van de fotograaf en het mechanisme doorzien van de oorlogsfotografie. Zo begrijpt hij nog beter het motto van de film, ontleend aan Frank Cappa : “Als je foto's niet goed genoeg zijn, dan was je er niet dicht genoeg bij”.

    Canvas, 13 augustus 22.45 u.

    Kijken dus!!!!!!!

    gr.

    Tim

  • pt.

    ff kijken ja

    was onder de indruk van zijn werk in naarden

  • F4-2grapher

    Kende deze reportage al - is ook een goed jaar terug oook vertoont - meen ook CANVAS of op VPRO op de publieke omroep…

    Poos terug (dik 2jr) was er ook documentaire over KING (ben ff de voornaam kwijt) :( die tijdens Oorlog in Bosnie-Herzogovina zijn doorbraak kreeg - door de kwestie Sarajevo in beeld te brengen - nadien ook Grozny (de eerste campagen van de Russen verslaan) zeer interessant om te zien wat ze allemaal doorstaan om ONS die beelden te brengen!

    grtn

    Erik

  • Sjoerd

    Wat ik niet begreep is waarom James de merknaam van z'n camera soms had afgeplakt.

  • RoDeKo

    Dat deed hij voornamelijk bij momenten waarbij hij mensen fotografeerde op kwetsbare momenten,mensen die op een graf treurde e.d.,en aangezien Nachtwey nogal dicht op zijn onderwerp zit kan de naam op de camera als stoorzender werken,ik heb het trouwens ook wel eens bij andere fotografen gezien.

    Ik vond het trouwens een uitstekende docu,het was voor mij de eerste keer dat ik deze zag en heb nog meer respect voor deze man gekregen.

  • Marcel

    Ik heb hem net gezien heel indrukwekkend!