Kodak E200 -->640 en ontwikkelen als 800 ?

  • Morrigan

    Ik heb gelezen op Photo.net dat de E200 van Kodak een hele goede Dia-film is vooral om te pushen. Nu was het mijn niet helemaal duidelijk of ik hetvolgende wel begreep. En of dit inderdaad echt waar is.

    Volgens mij beweerde een aantal mensen op dat forum dat je de Kodak E200 het beste op 640 kunt belichten en vervolgens ontwikkelen alsof hij op 800 belicht was. Dus de film ongeveer een 1/3 stop over te belichten.

    Dit zou een (veel) beter resultaat opleveren dan belichten op 800 en ontwikkelen op 800.

    Mijn vakcentrale (PLM) kon mij hier geen zinnig antwoord op geven. En ook bij Kodak Nederland wisten ze het niet. Dus hierbij de vraag aan jullie.

    Ik weet dat een mogelijkheid zou zijn om gewoon een film halfvol op 640 op te schieten en de rest op 800. En vervolgens als 800 te laten ontwikkelen. Maar ik wilde het toch even vragen.

    alvast bedankt,

    Richard

  • logan

    Welkom op het prikbord voor PROFESSIONELE fotografen.

    testingtesting 1,2,1,2……………….

  • Morrigan

    Professionele reactie.

    Kan het altijd nog eens aan collega amateuren vragen.

    Of zit hier nog iemand die een zinnige bijdrage kan leveren?

    bedankt,

    grt,

    Richard

  • logan

    er zit wel wat meer “zin” in dan je denkt Morrigan als je serieus bezig bent weet je wat je met je (film)materiaal kan doen omdat je getest hebt, zeker als je van plan bent 2stops te pushen

  • abe

    Waarom pushen (dit gaat altijd ten koste van de kwaliteit vooral contrasttoename)

    Waarom geen 400 of 800 diafilm is ook nog voordeliger in ontwikkelen.

  • Tim

    Push-ontwikkeling kost bij mijn lab in iedergeval niks extra's! Wel vind ik ook dat het inderdaad beter is om zelf dat testje te doen Morrigan! Je kan als prof beter uitgaan van eigen ervaringen… Om het uit zuinigheid te laten, is een slecht besparing…

    Gr.

    T.

  • peet

    Je vraag, of stelling is niet duidelijk.

    Is je vraag: is de 200 iso op 800 iso beter en mooier dan op 200 iso?

    Of is je vraag: als je de film 2 stops pusht waarom is het dan mooier om hem te belichten op 640 ipv. op 800 iso?

    Dat antwoord kan ik je pas aangeven als ik de film zelf heb getest en geprobeerd op deze manier.

    Testen is weten.

    De film is dan 1/3 e stopje over belicht.

    Kan net de extra frisheid geven die ie na twee stops pushen nodig heeft.

    Bij pushen neemt de filmgevoeligheid onevenredig af.

    dat wil zeggen; van 100 tot 200 geen punt maar bij twee of 3 stops pushen kun je er niet meer van uitgaan dat je ook de belichting moet aanhouden die evenredig is aan de te pushen stops. (volg je het nog)

    Bij 2 stops pushen kun je er eigenlijk al van uitgaan dat je je film een halve stop extra kunt overbelichten ipv 1/3 e.

    Beter: gewoon belichten op 800 en tegen je lab zeggen : + 2 1/2 ipv .+ 2

    Maarja. Het verschilt per film. Veel testen is weten.

    Ik geef altijd mijn films iets extra met ontwikkelen: EPP = 1/3 e

    Provia: + 1/2 etc.

    Of met belichten: 80 iso ipv 100 iso.

    Maarja het blijft een richlijn.

    Een lang verhaal van Peet (laat op de avond)

  • peet

    misschien met opzet pushen juist vanwege dat contrast??

    Op locatie en net niet die 800 film bij je en toch de opname willen maken?

    Net een donderwolk voor de zon , spannend licht opeens en maar 100 iso bij?

    Toch veel scherpte; pushen!!!!!!!

    P

  • Morrigan

    Bedankt Peet,

    Ik heb inderdaad het antwoord waarschijnlijk inderdaad in jou verklaring kunnen vinden. Mijn vraag was ook of het resultaat beter is wanneer je 1/2 of een 1/3 stop overbelicht (of dus langer ontwikkeld).

    Volgens de reviews op Photographyreview is de E200 het mooist als deze gepushed is. Dus vandaar het pushen. Maar wat ik dus het liefst wilde weten was wat jij inderdaad zegt. Het schijnt dat de korrel op 640 stukken beter is dan op 800.

    Dus toch op 640 belichten en tegen de vaklabcentrale 800 vertellen?

    En Logan, ik begreep wel dat jou advies was testen, testen en testen. En dat zal ik ook zeker gaan doen, maar als de kennis al aanwezig is, vraag ik daar ook naar.

    Toch typisch he', dat nu met zulke geavenceerde technieken we toch altijd weer off-pitch willen zijn. Pushen en overbelichten. Flisters standaard -1 instellen en stoppen overn en onder-belichten als de camera daar eigenlijk niet om vraagt.

    grt,

    Richard