Hoe schrijf je een persaccreditatie?

  • Karin_7r84r748

    Hallo iedereen,

    op het moment studeer ik fotografie aan de St Joost Kunstacademie in Breda. Het aanvragen van een persaccreditatie wordt echter niet behandeld terwijl wel van ons verwacht wordt dat wij ons portfolio aanvullen met persfoto's. Ik vroeg me af of er mensen zijn die tips kunnen geven over het schrijven van een accreditatiebrief, welke gegevens er in deze brief vermeld moeten worden, of er voorbeeldfoto's of vermeldingen van eerdere publicaties in moeten voorkomen e.d. Of dat er misschien cursussen zijn te volgen voor het schrijven van een persaccreditatie, of boeken over dit onderwerp. Alle hulp is welkom!

    Mvg, Karin

  • Arthur

    Hi Karin,

    Misschien is het handig nu al een aantal stapjes te nemen die je toch neemt ná je opleiding.

    Het is nl. een vorm van semi-professioneel worden.

    Je doet dan twee dingen:

    1. Je begint een eenmanszaak (info bij belastingdienst, die helpen je eenvoudig verder. 'tIs niet veel meer dan een btw-nummer aanvragen. Kost een paar euro, maar niet veel)

    2. Je wordt (student-) lid van een beroepsclub als BFN. Kost ook iets, maar is belastingaftrekbaar: zie punt 1. (http://www.bfn-fotografen.nl/over-bfn).

    Kijk ook bij http://www.fotografenfederatie.nl/ waar alle vier de Nederlandse verenigingen staan. Kun je even vergelijken wat er allemaal is.

    Je kunt bij creditaties dan melden dat je freelancer bent èn je hebt een BFN-perskaart. Dan bluf je je gemakkelijker naar binnen en is een accreditatie vaak niet nodig.

    Handig om niet te verklappen dat je alleen fotografeert voor je opleiding. Een (vaag) ***-verhaal over aanbieden bij media als kranten e.d. werkt beter. Kunst is van geen belang voor actualiteit.

    De tweede tip is om ‘persfoto’s' breed te zien. Bij een première van een film kom je nauwelijks binnen. Nationale politiek is ook al lastig. Maar lokale politiek (burgemeester van Breda enzo) is al een stuk eenvoudiger. Beginnende politici zijn sowieso mediageil ;-)

    Daarnaast kun je gemakkelijk voor een van de vele maatschappelijke organisaties actualiteit/perswerk verzorgen. Die hebben ook behoefte aan publiciteit. Denk hier aan milieu-organisaties enzo, maar ook aan een buurtcomité dat geen parkeergarage wil. De publiciteit verzorgen zij dan wel mèt gebruik van jouw foto's.

    En, kijk in de agenda van de lokale krant: nieuwe winkelcentrumopening, onthulling gedenksteen, kerkelijke feestdag met processie, etc.

    Ook sportevenementen zijn ideaal: hang zoveel mogelijk foto-meuk om je lijf en je loopt zonder problemen het parkour op: iedereen, inclusief politie denkt dat je daar hoort. Voetbalwedstrijden zijn moeilijker, maar zolang ze niet in de eredivisie spelen lukt het vrij gemakkelijk. Zeker nu (juli) ongeveer, want alle sporten kennen nu hun tournooien en hun kampioenswedstrijden.

    (Kun je gelijk ook wat doen aan enkele portret-opdrachten, je bent er dan toch, en de lokale sportheld wil zichzelf zien).

    Hoop dat je hiermee wat verder komt..

    Succes!

    Arthur

  • Stef

    Hallo Karin en de rest,

    Ik heb precies dezelfde vraag, als iemand het antwoord heeft dan is dat heel fijn!

  • Chris

    Beste Stef,

    Hoewel ik er (uit ervaring uit het verleden) niet van uitga dat er met een reactie die ik hier post wat wordt gedaan toch maar weer eens een poging, zodat ik toch het gevoel heb iemand nog te hebben kunnen helpen in de schaduw van 2011 :)-D

    Het uitgebreide antwoord van Arthur is eigenlijk allesomvattend. Ik weet niet waar jij jezelf bij wil uitnodigen maar ik heb zelf enige ervaring bij grotere en kleine wielerwedstrijden.

    Je gaat dan tijdig naar de site van de organisatie van het evenement en (even zoeken) daar staat een simpel invulformulier. Afhankelijk van de “belangrijkheid” van de wedstrijd moet je meer of minder vragen invullen.

    Bij wedstrijden “rond de kerk” volstaat meestal een mailtje of telefoontje naar de secretaris maar de nieuwswaarde is hier vrijwel nihiel.

    Verder wil het ook weleens lukken om als stagair met een “echte” fotograaf mee te kunnen maar dan moet je daar wel een ingang bij hebben natuurlijk.

    Lees nog even de reactie van Arthur.

    succes.

    Chris